„Už mi ponúkali veľa, ale nikdy nie všetko.“ Pôvodne som chcel dať len krátky komentár na čsfd, ale nešlo to – ten film ma zaujal do takej miery, že z toho proste MUSÍ byť recenzia. Bohužiaľ, nie vyložene pozitívne. Našťastie, ani nie vyložene negatívne. Je to komplikovanejšie. Poďme na to.

Obsahuje spoilery. Originál (western z roku 1960, nie Kurosawovi o šesť rokov starší Siedmi samurajovia) je film môjho detstva. Nie až tak, ako Terminátor, Votrelci či Detská hra, ale je. To bez debaty. Milujem jeho hravý ústredný hudobný motív a chémiu medzi Yulom Brynnerom a Steveom McQueenom. Je parádna, hoci, paradoxne, počas samotného nakrúcania si obe hviezdy vyložene nesadli a nerozumeli a na pľace vládla plus mínus stará dobrá vojna. Nemali sa radi, nemali sa v láske, nerešpektovali sa. Každý si chcel uchmatnúť väčší priestor, čo však bolo od samého začiatku prakticky nemožné, lebo scenár bol napísaný tak, že nešlo o príbeh Chrisa (Brynner) ALEBO Vina (McQueen), ale Chrisa A Vina. Príbeh priateľstva. Rovnocenného. Tomu filmu som pred rokmi dal 100% a ešte i dnes, keď ho dávajú v televízii, si ho s chuťou pozriem, faktom ale je, že značne zostarol, akčné scény zostarli, výprava zostarla, všetko zostarlo. Okrem dvoch vecí: hudby a hercov. Nie však všetkých, o biednom, nezáživnom a neoriginálnym zloduchovi nehovoriac. Nie, nie, nie. Sedem statočných pre mňa vždy boli filmom Yula Brynnera a Stevea McQueena. Zvyšných päť ma nikdy nebavilo.

Nasledovalo viacero sequelov (Yul ešte zostal verný Návratu siedmych statočných/1966, ale Kolty siedmych statočných/1969 a Sedem statočných v sedle/1972 boli veľa už aj naňho) a jeden úžasne blbý seriál s Michaelom Biehneom a Ronom Perlmanom (!!!). O remaku sa hovorilo od 90. rokov, kedy mali hlavné úlohy hrať Arnold Schwarzenegger a Tom Cruise, nakoniec sa však remaku chopil až Antoine Fuqua v roku 2016.

Antoine je expert na neurážlivé, rutinné akčné trilery (Slzy slnka, Kráľ Artuš, Ostreľovač, Najlepší z Brooklynu), no prekvapivo práve on dohnal Denzela Washingtona k jeho druhému Oscarovi (a ešte prekvapivejšie za áčkarsky sa tváriace béčko Training Day). Do širšieho diváckeho povedomia sa ale dostal až nedávno, Pádom Bieleho domu, Bojovníkom a hlavne Equalizerom - vynikajúcim akčniakom s výborným Denzelom. Často sa skloňuje dvojka, ale pred ňou sa obaja páni vrhli práve na remake Siedmych statočných. Aby sa nepovedalo, prizvali do partie starého kamoša z Training Day Ethana Hawkea, prostitútku z Equalizera, ďalej Kingpina z Daredevila a najnovšiu hollywoodsku megahviezdu, Chrisa Pratta.

Neviem, prečo im napadlo, že ústredného gaunera by mohol dobre stelesniť Peter Sarsgaard. Petra som mal rád kedysi dávno, v Kľúči, Tajomnom lete a Mariňákovi mi pripadal super, ale odvtedy dosť upadol a začal prijímať priemerné úlohy v priemerných filmoch a prestal ma zaujímať. Je rovnako biedny, ako Eli Wallach. Síce sa snaží dať podpriemernej postave „niečo viac“, ale nemá šancu – na to má jednak malý priestor a jednak je daná postava, ehm, podpriemerná. S tým sa zázrak skrátka urobiť nedá. Nerozumel som tomu, prečo sa chladnokrvný vrah vôbec osobne trepal do mesta (lebo ho „niekto“ nazval zbabelcom???) a potom som nerozumel už ničomu. Chyba sa stala nielen v tom, že jeho postava je nezaujímavá a tým pádom je nezaujímavý aj samotný Peter. Chyba sa stala aj v tom, že to tvorcovia do istej miery mohli vykompenzovať kvalitnými zabijakmi, ktorých by divák dostatočne nenávidel. Nič také sa však nestalo, ide len o anonymnú masu bezmenných postáv. Až na Indiána, no aj to je skôr len cameo.

Hoci mali filmári celkom fajn rozpočet (90 miliónov) a raz za čas sa im podarilo vystrúhať cool záber alebo vizuálne podmanivú, oslňujúcu scénu, výprava mestečka je skromná (občas to vyzerá ako jedna ulička s troma domami, kde ale býva prekvapivo veľa rodín). Mal som dojem, že malo ísť o špičkovú, ukážkovú hollywoodsku megaprodukciu a namiesto toho prišiel film, ktorý občas vyzerá až televízne a pritom v ňom hrá oscarový herec a hviezda Strážcov Galaxie. Wtf?

Evidentne sa veľa zaujímavého dialo aj v strižni. Hoci má film nadštandardné dve hodiny, na 99% išli von desiatky scén. Niektoré možno pár sekundové, iné dlhšie a kľúčovejšie, ale vystrihnutie oboch spôsobuje neprehľadnosť príbehu a jeho povrchnosť. Viacero príkladov:

Príklad č. 1 Vincent D´Onofrio hrá bývalého zabijaka Indiánov. Ak necháme bokom, že filmári urobili hrdinu (a komickú postavičku!) z pravdepodobne beštiálneho masového vraha a absolútneho rasistu, je tu ďalší problém. Hrdinovia k nemu prídu. Vidia ho prvý raz v živote, on ich tiež. Povedia mu v troch vetách, o čo im ide. A on sa k nim pridá, hoci ide takmer na istú smrť a dobre to vie. Následne sa k nim pridáva ešte Indián, ale mimo jednej rasistickej hlášky pri stole (ktorej sa všetci veselo smejú, vrátane černocha) z tohto napohľad zaujímavého vzťahu NIČ nevyplýva. Čakal som všeličo. Že sa z nich stanú priatelia na život a na smrť. Že Indián Vincenta nakoniec šokujúco, nečakane a brutálne zavraždí (alebo naopak). A čoho som sa dočkal? Ničoho. Vincent niečo naznačí (rodinu mu zrejme v minulosti zabili Indiáni?), no ani z tohto nie je nič vyžmýkané.

Príklad č. 2. Nechoďme po príklady ďaleko. Indián. Hrdinovia ho naverbujú rovnako, ako Vincenta: nepozná on ich ani oni jeho, len sa „zrazu“ zjaví na scéne, Denzel mu povie, že idú na samovražednú púť a chalan sa k nim v pohode pridá, lebo šak čo bude robiť sám v stane. Chápem (približne), prečo ponuku prijal vyhorený a zničený Hawke, chápem, prečo ju prijal „zošalený“ Pratt a rozhodne chápem, prečo ju prijal Denzel (ups, spoiler!). Ale motiváciám ostatných postáv skutočne nechápem. Úžasne to udiera do očí s robotníkmi, ktorí po oslobodení spod zrejme niekoľkoročnej tyranie nemyslia na nič iné, než na to, ako dobrovoľne ísť na istú smrť.

Príklad č. 3. Po tom všetkom, čo hrdinovia pre dedinu urobili, nasleduje absurdný koniec, kedy preživší nasadnú na kone a odídu. Pár deciek im povie „ďakujeme vám“ (vrátane baby, ktorá ich do tohto pokusu o samovraždu namočila) a tým to hasne. Wtf.

Príklad č. 4. Najväčším nepriateľom hrdinov je guľomet, ktorý majú zloduchovia. Hrdinovia tento problém riešia rafinovane: 20 minút sa ním nechajú terorizovať a keď polovica z nich umrie, Pratt povie Denzelovi „musíme to vyriešiť“, Denzel prikývne... na čo je záber na Pratta, ako podniká samovražedný cval ku guľometu (nie, nenapadlo mu ísť k nemu okľukou od chrbta gaunerov, asi mal vypité), nechá sa zabiť, dve sekundy pred smrťou guľomet zničí a Denzel? Čakal v ruinách mestečka, kým sa o to kamoš postará a potom si trpezlivo počkal na Sarsgaarda, ktorý do mestečka napochoduje len v spoločnosti dvoch týpkov, hoci predtým na vlastné oči videl, ako mu Denzel a spol. na počkanie vystrieľal o 98 chlapov viac.

Nasleduje viacero čudných vecí, ktoré nespôsobil zrejme ani tak prehnane aktívny strihač, ale niečo iné. Je detailný (resp. panoramatický) záber na nepriateľských pištoľníkov, cválajúcich do dediny. Odhadom ich bolo 30, viac nie. Potom dobrá polovica MUSELA zomrieť pri výbuchoch... následne ale zrejme v dedine pristáli zlí mimozemšťania a naklonovali ich odznova a vo väčšom množstve, nakoľko po explóziách nasleduje 25 minútová akčná scéna, v ktorej sa neustále strieľa a počet pištoľníkov sa očividne pohybuje niekde pri čísle 100.

Otázne je aj to, ako sa do dediny mohol dostať rozheganý voz s ťažkým guľometom rovnako rýchlo, ako pištoľníci, ktorí naľahko tryskovali na koňoch. Ale nad tým budú rozmýšľať asi len koniari. Naopak, asi všetci budú rozmýšľať nad pozoruhodnou náhodou, že zabijaka Indiánov spomedzi desiatok iných zabijakov skosí práve Indián.

Dobre a teraz plusy.

1) Chris Pratt. Myslel som si, že mu po Strážcoch Galaxie a pred Strážcami Galaxie 2 naprší sláva do hlavy, ale nie, vyzerá normálne a správa sa pokorne, ako súčasť celku. Bohužiaľ, aj tu sa prejavuje zlý strih, kedy z deja očividne bola vystrihnutá minimálne pasáž, v ktorej sme sa mali dozvedieť, čo sa mu v minulosti presne stalo. Od začiatku je líčený ako samodeštruktívny alkoholik a je viac krát naznačené, že sa mu stalo čosi príšerné, preto pije. Čakáte, kedy sa to dozviete... a nedozviete sa to. Wtf.

2) Jeho smrť. To som vážne nečakal, ale tvorcovia mi prešli cez rozum. Hovoril som si, že priateľstvo medzi Chrisom a Denzelom je také, aké bolo kedysi s Yulom a Steveom a že je predsa nemysliteľné, aby ktorýkoľvek z nich zomrel.

4) Akčné scény. Sú len dve, ale veľké. Jedna je po príchode do mestečka a druhou je finále. Tá prvá trvá len nejakých 5 minút, ale je super, no finále je fakt veľkolepé a trvá dobrú pol hodinu.

5) Niekto bude za mínus pokladať práve to, že film má 120 minút a akčné scény tvoria len (?) 30 minút, mne sa ale páčilo, že si Fuqua dal načas a pred akciou uprednostňuje postavy a budovanie vzťahov medzi nimi (tento skvelý ťah mu bohužiaľ sabotuje už spomínaný strih, vinou ktorého je film po vzťahovej/psychologickej stránke nakoniec nanešťastie iba priemerný).

6) Celkovo potešia herci. Keď sa začalo hovoriť, že Denzel by mohol stvárniť titulnú rolu, predstavoval som si ho s cigarou v ústach a s plešatou lebkou. Nakoniec rolu skutočne prijal, ale jeho vzhľad od toho brynnerovského už vari nemohol byť vzdialenejší; no i jeho „taťkovský“ imidž má niečo do seba. Veď vlastne hrá dobráka, tak načo démonický vzhľad. S Prattom mu to sekne (ale majú vcelku málo spoločných scén), ale paradoxne možno najlepší dojem zanecháva charizmatický a uvoľnený Mexičan Manuel Garcia-Rulfo. Potešia tiež Hawke, D´Onofrio a Byeong-heon Lee. Naopak, jediným takmer neviditeľným členom tému je Indián.

..............................................................................................................................................

kontaktE-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Facebook: Obchádza nás temnota

Facebook: Ivan "tron" Kučera

..............................................................................................................................................